Jan Bakker Transport verzorgt met een vast aantal auto’s het transport van de suikerbieten vanaf het land naar de fabriek, en daarnaast ook de perspulp van de fabriek naar de klant. De unieke combinatie waarbij Jan Bakker Fouragehandel perspulp in-en verkoopt en naadloos samenwerkt met de transporttak, kan bij veel klanten op waardering rekenen. “Het wordt door velen op prijs gesteld dat we met eigen materiaal bij onze eigen klanten komen”, aldus Dries Hoekert, coördinator bietencampagne bij Jan Bakker. “De lijnen zijn kort en bekend, en wanneer nodig kan er vlot geschakeld worden. Naast de eigen werkzaamheden worden we ook door derden ingehuurd voor het transport in de bietencampagne.”
Voorbereidingen
Voorafgaand aan de campagne wordt er volgens een vast schema het nodige voorbereid. Dit begint al zo rond begin mei wanneer de perspulpvoorverkoop start. Tegelijk wordt in overleg met wagenparkbeer alle periodieke keuringen en onderhoud van het wagenpark ingepland. De uitvoering daarvan gebeurt in onze eigen werkplaats, meestal in het tweede kwartaal zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Wanneer nodig investeren we in nieuw materiaal, zo zijn er dit jaar drie nieuwe bietentrailers in gebruik genomen.
Naast alle materiele voorbereidingen gebeurt er veel op het gebied van communicatie. Er is nauw contact met verwerker Cosun Beet Company, diverse transporteurs, telers van suikerbieten, vertegenwoordigers, administratie en agrariërs met betrekking tot afname van perspulp. Er wordt een tijdsplanning gemaakt voor het aanleveren en laden van de suikerbieten. En een planning met betrekking tot het uitleveren van de, al eerder in de voorverkoop vastgelegde, perspulp aan klanten. Vervolgens benaderen we chauffeurs en leggen we de personeelsplanning vast. Omdat de fabrieken ook ’s nachts draaien werken we op een aantal vrachtwagens met dubbele bemanning. Chauffeurs wisselen elkaar af waardoor deze auto’s 24/6 doorrijden.
En dan gaat het echt beginnen!
De dag voorafgaand aan de dag van de campagne worden alle chauffeurs met hun combinaties op het hoofdkantoor verwacht. Zo kan er een laatste check aan de auto’s worden verricht: Staan de weeginstallaties goed afgesteld? Zijn alle benodigdheden zoals een schep, bezem en werkhandschoenen aanwezig? Liggen alle papieren zoals vergunningen en ritlijsten in de auto? Daarnaast is dit een mooi moment voor de chauffeurs om elkaar te zien en ook om de planners en het wagenparkbeheer even kort te spreken. Zo houden we onderlinge banden warm en weten we elkaar als collega’s te vinden.
En dan kan er gereden worden. Vooral de eerste ritten zijn speciaal.