De elektrische vrachtwagen: Go or No?

 

Deze week verwacht Jan Bakker de zevende elektrische vrachtwagen toe te voegen aan haar wagenpark. De eerste zes accuvrachtwagens voor zwaar transport rijden al in de grond-, weg- en waterbouw.

 

Er is veel te doen over elektrische vrachtwagens. Waar de een groene kansen ziet in innovatie, ziet de ander juist bedreiging
in de verandering. Naast de rationele voor- en
tegenargumenten valt het op dat ook beleving en emotie
een grote rol speelt in de elektrificatiediscussies tussen
chauffeurs. Hoogste tijd dus om dat in de praktijk te
checken! Wij vroegen Marco van ’t Hul, sinds kort
chauffeur op een gloednieuwe Volvo fh electric, naar
zijn ervaring. 

 

 

Hoe kom jij zo een elektrische auto terecht?

“Er stond een vacature bij Jan Bakker open voor kipperchauffeur. Al in het sollicitatiegesprek gaf Jan Bakker aan dat het om een elektrische auto ging. Dat had ik niet verwacht maar daar stond ik wel voor open. Ik heb ruim 25 jaar ervaring als chauffeur maar nog nooit met een kieptrailer, dus de baan was sowieso nieuw voor mij. Een elektrische auto past daar ook wel bij.”

 

Waar bestond jouw inwerktraject uit?

“Mijn inwerktraject bestond uit een kennismaking op kantoor en een aantal dagen met chauffeur Alex van Gelder mee. Dat was heel prettig en vrij, er zat totaal geen druk op en uiteindelijk ben ik vier dagen met hem mee geweest. Hij heeft mij van alles geleerd. Hij heeft mij onder andere uitgelegd hoe je werkt met de boordcomputer, waar je op moet letten bij het kiepen, hoe en welke papieren je moet invullen en hoe het opladen van de accu’s werkt. Naast de harde regels en wat wel of niet te doen, geeft hij ook veel tips en advies met betrekking tot veiligheid, milieu en kostenbesparing. Ook zijn ervaringen met het ‘kippersvak’ zijn voor mij als nieuweling handig. Ik heb veel van Alex’ aanwijzingen opgeschreven zodat ik ze later kan teruglezen.”

 

Hoe bevalt het elektrisch rijden je Marco? Ook hier graag een eerlijk antwoord : )

“Inmiddels werk ik tien weken met de elektrische vrachtwagen en ik kan niet anders zeggen dan dat het me ontzettend goed bevalt! Ik zou zelfs niet meer terug willen naar een dieseltruck als ze dat zouden vragen. Ik heb genoeg chauffeurservaring op reguliere dieseltrucks om het te kunnen vergelijken en eigenlijk lijkt het rijden zelf best op elkaar. Elektrisch rijden is vooral heel erg rustig. Je hoort de rijwind en de radio en verder niets. Helemaal niets. Dat is een kleine omschakeling maar heel fijn.

Het nadeel van elektrisch rijden is het laden. Je redt het niet de hele dag op een volle accu en zult tussentijds moeten bijladen. Dat is overigens prima te doen, maar daar moet je wel rekening mee houden.”